}

sape suke taugeh bace nie!!!



Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la..beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnyalangsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2 taugeh tu dan kenapa taugeh jadik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2 dari baja.
tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2 hanching dgn taugeh2 bumiputera.
ain dapat / copy dari fB SRP

TERIME KASIH MEMBACA....

6 nasihat mereke:

  1. thnx sharing info nie
    dah ar saya nie suka juga makan taugeh...
    dah tau cite sebenar...cam xleh jekk nak pandang taugeh dah

    ReplyDelete
  2. miss edura hanum...

    welcome.. :)
    same la kite...
    pasnie nak beli taugeh kene tgk betol2..
    heheh

    ReplyDelete
  3. siram dgn air kencing manusia ke??
    eeeuuuuwww~~~

    ReplyDelete
  4. ain..thanks sudi kongsi info..akak mmg tak suka makan taugeh hehhe..nasib mmg tak makan tougeh

    ReplyDelete
  5. welcome sis..
    sharig is carig right??
    heheh

    ReplyDelete

Close
:)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...