}

Renungan hari inie..

 hye ualls http://www.cute-smiley.com...


tadi mase ain on9 mukebuku (facebook), kwn ain sharekn note nie dekat ain utk dkongsikan http://www.cute-smiley.com,,
jadi ain dgn rajinnye nak share dgn ualls kwnkwn blog ain yea http://www.cute-smiley.com.


RENUNG2KAN
DAN SELAMAT BERAMAL…………

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or
ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan
muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita
tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang
bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz
“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam
yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”


Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
“Kirim salam, assalamualaikum pada Rafie ye” contoh lerr…
Dan bukannya : “Kirim salam kat Rafie yer”
Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim
salam maut kat dia yer“.

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi
syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan
“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti
dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk
orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud
‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.
Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan
dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud
“Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud
“Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

Sekian, semoga ada manfaatnya

krdit : renungan hari ini
 



TERIME KASIH MEMBACA....

Balancing ! balancing ! balancing ! GIVEAWAY

hye ualls....

ain join gA p'tame dari Balancing ! balancing ! balancing !
ualls nak join klik CINIE aw 
mane taw ualls bole dpt adiahadiah nie

Crochet Coasters for Teapot and Mug

 
Ole2 dari Sarawak
(Alas meja 'Pua' , 'Anjat' manik , Uncang manik & Belt yang di perbuat dpd kayu)
 
 
Japanese Cotton Fat Quarters
 
 
Hand Embroidered (silk bag)- made in vietnam


 Handicraft assoceries

jom reramai join yea..
due date dye smp 1 januari 2011
 

TERIME KASIH MEMBACA....

Draw 2 Win

hye uallshttp://www.cute-smiley.com...

ain memalam baru thegeh-hegehhttp://www.cute-smiley.com nak upsate blogkn..
jgn marah yea,mud 2 3 arinie kurag mmberagsangkan http://www.cute-smiley.com....
ain nak ajak uall masok DRAW 2 WIN
mane taw ualls bole dapat rm6000 ke kn...
bnd nie da lame blagsog,cume ain tak perasan je,emailnye,
DRAW 2 WIN nie anjuran ajinamoto ok,
haritue in da dapat adiah jugak dari ajinamoto sebab pemeng bln ogos,sbb jwp soalan kn..

DRAW 2 WIN nie mudah je,ualls klik CINIE,
lepas ualls daftar yea,mase daftar tue
ualls masokkn la nobo id ain, UZ005590
(tak phm?? cth macam bawah nie )


nombo id ain adelah :

UZ005590

ualls jgn lupe taw masokkn id ain,hehehe 


dekat lmn web ajinamoto nie,pelbagai info ualls bole dapat,
dari resepi, petua kesihatan,produk terbaru,pertandingan cipte resepi dan macam lagi la,,
kalau ualls tak pecaye klik AJINAMOTO yea



p/s : esok trase nak masak ayam masak pedas la..nyumnyumm

TERIME KASIH MEMBACA....

Lin Azlina 2nd GA Riang Ria


hye ualls..

ain join gA dari sis lin...
nak join klik CINIE yea..

due date : 29/12/2010

TERIME KASIH MEMBACA....

BlogLarian!!


hye ualls...

ain nak try join BlogLarian http://www.cute-smiley.com nie...

Saya suka berblogwalking kerana saya bole dapat lawat blogblog yg ade sambil tue bole timbe ilmu yg ade,lagilagi blog yg punyai byk tutor!!

ain nak tag :
folower ain yg belom join bloglarian nie

kalau ualls nak join,klik CINIE yea
mane taw ualls bole jd fames n up kn trfik :)

TERIME KASIH MEMBACA....

Obat Gigi

hye ualls http://www.cute-smiley.com...

ain selalu ttanyetanye http://www.cute-smiley.com,ubat gigi ape yg elok dgunakan.
mane taknye,iklan ubat gigi blambak lambak dsiarkan d'tV.
ade yg tanpe florida la,ade ubt gg pemutih la,macammacam la..
jadi ain pon tny la pakcik google,dan ain jumpe info nie http://www.cute-smiley.com

 Bagaimana memilih ubat gigi ?

Terdapat banyak jenis ubat gigi di pasaran sekarang. Yang mana satukah sesuai untuk anda? Adakah anda membeli ubat gigi jika ubat gigi harganya murah? Atau jika mendapat barangan percuma? Pernahkah anda melihat kandungan ubat gigi yang anda beli? Pernahkah anda tertanya-tanya adakah ubat gigi ini berkesan? Adakah anda percaya segalanya yang anda lihat di dalam iklan di tv?

Ubat gigi yang mempunyai fluoride
 
Sebenarnya, apa-apa jua ubat gigi yang mempunyai fluoride boleh digunakan oleh anda. Fluoride ini dapat mencegah gigi anda daripada rosak kerana ia menghalang asid yang dirembeskan oleh bakteria di dalam plak dan juga asid dari makanan atau minuman mereputkan gigi anda. Sekiranya anda lihat di kotak ubat gigi itu mempunyai sodium monoflurophosphate, stannous fluoride atau sodium fluoride maka ubat gigi itu ada fluoride. Ubat gigi yang mempunyai fluoride tidak boleh digunakan dengan kuantiti yang banyak untuk kanak-kanak di bawah 6 tahun kerana boleh menyebabkan fluorosis. Ini menyebabkan gigi kekal kanak-kanak ini nanti akan mengalami tompok-tompok putih atau kuning atau coklat. Jadi bagi kanak-kanak, hanya letakkan ubat gigi sebesar kacang pis dan elakkan dari ditelan.

Untuk mereka yang mempunyai gigi sensitif

Mereka digalakkan menggunakan ubat gigi khas untuk gigi sensitif seperti Sensodyne, Colgate Sentitive dan lain-lain. Ubat gigi-ubat gigi ini mempunyai bahan aktif di dalamnya seperti Strontium chloride, potassium nitrate dan sebagainya yang bertujuan untuk menghalang gigi dari sensitif dengan:
-membuat satu lapisan yang boleh menutup lubang-lubang halus pada gigi
- mengendalakan isyarat sakit dalam gigi anda
Dengan menggunakan ubat gigi tersebut, dan juga menjaga dari memberus gigi dengan kuat dan menggunakan berus gigi lembut maka gigi sensitif dapat dikurangkan atau di hilangkan.

Bagaimana pula dengan ubat gigi pemutih? (Whitening toothpaste)

Ubat gigi pemutih tidak akan membuat gigi anda bertambah putih. Ia bertujuan untuk mengurangkan atau menghilangkan kekotoran berwarna (stain) pada gigi yang berpunca dari rokok, atau minuman berwarna seperti kopi, teh atau milo. Gigi anda memang berwarna sedikit kekuningan disebabkan warna lapisan dalam gigi (dentin) adalah kuning. Jadi jika anda beranggapan bahawa dengan menggunakan ubat gigi pemutih akan menjadikan lapisan dalam gigi turut putih maka anggapan anda salah.Sekiranya anda tidak memberus dengan betul dan juga mengambil rokok atau minuman berwarna dalam kuantiti yang banyak dan kerap, kekotoran itu tidak akan hilang dengan menggunakan ubat gigi pemutih. Kekotoran ini hanya boleh dihilangkan dengan membuat pencucian gigi di klinik gigi dan juga dengan rawatan pemutih gigi (bleaching/tooth whitening) di klinik gigi. Anda perlu berhati-hati dengan penggunaan ubat gigi pemutih kerana kebanyakkannya mempunyai bahan lelas (abrasive) yang tinggi dan ia boleh menyebabkan lapisan enamel gigi anda terhakis dan menyebabkan gigi anda bertambah kekuningan( disebabkan lapisan dentin terdedah) dan juga sensitif.

Ubat gigi yang mempunyai antibakteria

Ada juga ubat gigi yang mempunyai antibakteria di dalam kandungan aktifnya seperti ubat gigi Colgate Total 12. Ubat gigi ini mempunyai triclosan dan juga copolymer (bahan yang membuat triclosan itu melekat pada permukaan gigi untuk beberapa jam). Triclosan ini menyebabkan menghalang pembentukan plak dari permukaan gigi jadi ia boleh menolong mencegah karies dari terjadi.
Apa-apa pun ubat gigi yang anda pilih, anda perlu pastikan yang cara pemberusan gigi anda betul. Anda juga perlu memilih ubat gigi berdasarkan masalah gigi yang anda hadapi. Sekiranya anda tidak pasti, sila berjumpa dengan doktor gigi untuk mendapatkan nasihat. Anda boleh membaca dengan terperinci lagi di sini dan sini bagi mengetahui kandungan ubat gigi anda.

krdit :drleen

selain tue jugak ain jumpe nie jugak,16 kegunaan lain ubat gigi

1. Mengurangkan rasa sakit sekaligus mengubati di sengat serangga dan menghindarkan dari terluka

2. Mengurangkan rasa sakit sementara apabila terbakar kecil dan melecur terkena api.

3. Mengecilkan jerawat. Letakkan satu titik kecil ubat gigi ke jerawat pada malam hari sebelum tidur. Mencucinya di pagi hari.

4. Mengilatkan kuku

5. Sebagai gel rambut apabila gel rambut anda habis.

6. Menghilang bau di tangan seperti bau bawang, hanyir ikan dan sebagainya.

7. Membuang dakwat pen di pakaian. Gosok kawasan yang terkena dakwat sebelum membilasnya dengan air dengan segera.

8. Untuk kasut kulit, ubat gigi juga boleh membersih malah mengilatkan kasut.

9. Membuang kesan krayon di dinding. Gosokkan kain basah dengan yang sudah diletak ubat gigi dengan lembut pada dinding.

10. Membuat perhiasan perak berkilau. Gosokkan ubat gigi ke perhiasan perak dan biarkan semalam. Lap bersih dengan kain yang lembut keesokan harinya.

11. Menghapuskan kesan calar pada DVD dan CD. Letakkan lapisan yang nipis ubat gigi ke disk dan gosok perlahan, kemudian bilas dengan air bersih.

12. Menghilangkan bau masam pada botol bayi. Ingat supaya membilasnya dengan sabun dan air sehingga bersih.


13. Henghilang kesan terbakar pada besi seperti sudu dan seterika.

14. Membersihkan cermin mata menyelam (google) supaya terang. Penyelam, perenang, dan para atlit mungkin sudah tahu tentang trick ini. Gosokkan setitik ubat gigi di kacamata kemudian bilas dengan rata.

15. Membersihkan Casing Monitor/Laptop. Letakkan ubat gigi dan dicampurkan dengan sedikit air kemudian gosok monitor/casing/laptop dengan perlahan-lahan dan berhati-hati. Kemudian lap semula dengan kain lembut dengan berhati-hati.

16. Untuk menampal dinding simen yang berlubang kerana kesan paku dan sebagainya.

kredit :isuhangat

jadi ualls sebagai pengune pepandai la memilih http://www.cute-smiley.com yea http://www.cute-smiley.com :)

TERIME KASIH MEMBACA....

Pertandingan Blog Paling Superb !


hye ualls..


p'tandingan nie anjuran aisya n adeqnye izzah..
kalau ualls nak join klik CINIE yea
due date :
21 feb 2011


TERIME KASIH MEMBACA....

GiveAway Dunia Aku Ibu Muda


hye ualls...

ain join gA dari aku ibu muda
ga dunia aku ibu muda
jom join yea ualls..
nak join klik CINIE

ain tag :



TERIME KASIH MEMBACA....

selamat hari tua ain

hye ualls http://www.cute-smiley.com..


tadi baru dpt call dari pakcik gendot,,
mamaimamai bagon,dgr owg nyanyi http://www.cute-smiley.com..
nyanyikan lagu besday tok ain ok!!
waa http://www.cute-smiley.comamat la ain lupe,arinie genap umo ain 21 taon ok (i mude lg )
thanx pakcik gendot nyanyikan lagu,walaupon sore ko xsedap!!
hahahhaha

Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday to azreen nor ain
Happy birthday to you


moge genapnye umo ain yg ke 21 nie,ain teros tabah hadapi sgale pjalan http://www.cute-smiley.com edop ddunia ini,moge ain dpt tunaikn sgale ape yg ain impikan selame nie...moge ain jadi anak yg terbaek+terbaek+terbaek pade en azmi n puan bahyah http://www.cute-smiley.com!!!
ain bdoa agar ain lebih matang http://www.cute-smiley.com selepas nie,lebih byk bgntog pd diri sendri http://www.cute-smiley.com...

TERIME KASIH MEMBACA....

Cabutan Bertuah-myshopbello



hye ualls...


ain join cabutan bertuah dari myshopbello..
due date: 31/12/2010
klik CINIE nak join


TERIME KASIH MEMBACA....

Baby-Justin Bieber Feat. Ludacris

hye ualls...


Justin Bieber Feat. Ludacris
Baby

 
Ohh whooaa
Ohh whooaa


You know you love me
I know you care
Just shout whenever
And I'll be there
You are my love
You are my heart
And we would never, ever, ever be apart

Are we an item?
Girl quit playin'
We're just friends
What are you sayin'
Said there's another, look right in my eyes
My first love broke my heart for the first time

And I was like
Baby, baby, baby ohh
Like
Baby, baby, baby noo
Like
Baby, baby, baby ohh
I thought you'd always be mine (mine)
Baby, baby, baby ohh
Like
Baby, baby, baby noo
Like
Baby, baby, baby ohh
I thought you'd always be mine (mine)

Oh for you, I would've done whatever
And I just can't believe we ain't together
And I wanna play it cool
But I'm losing you
I'll buy you anything
I'll buy you any ring
And I'm in pieces
Baby fix me
And you shake me till you wake me from this bad dream
I'm goin down, down, down, down
And I just can't believe my first love won't be around
And I was like
Baby, baby, baby ohh
Like
Baby, baby, baby noo
Like
Baby, baby, baby ohh
I thought you'd always be mine (mine)
Baby, baby, baby ohh
Like
Baby, baby, baby noo
Like
Baby, baby, baby ohh
I thought you'd always be mine (mine)

Ludacris:
Luda!
When i was 13
I had my first love
There was nobody that could compare to my baby
And nobody came between us Noone could ever come above
She had me going crazy
Oh i was starstruck
She woke me up daily
Dont need no starbucks
She made my heart pound
And skip a beat when i see her in the streets and
At school, on the playground
But i really wanna see her on the weekend
She knows she got me dazing
Cause she was so amazing
And now my heart is breaking
But i just keep on saying...

Baby, baby, baby ohh
Like
Baby, baby, baby noo
Like
Baby, baby, baby ohh
I thought you'd always be mine (mine)
Baby, baby, baby ohh
Like
Baby, baby, baby noo
Like
Baby, baby, baby ohh
I thought you'd always be mine (mine)

Yeahh, yeah, yeah
Yeahh, yeah, yeah (oh im all gone)
Yeahh, yeah, yeah
Yeahh, yeah, yeah (now im all gone)
Yeahh, yeah, yeah
Now I'm all gone, gone, gone, gone
I'm gone

 



TERIME KASIH MEMBACA....

Adoiai FB

hye ualls http://www.cute-smiley.com...

harinie ain pelik http://www.cute-smiley.com la dgn satu isu nie
isu mukebuku@Fb (isu ke http://www.cute-smiley.com?)
bukan la,tadi ain dok la nak wish besday kwn ain dekat fb,tapi mase bukak fb dye ain tgk jd cmnie


ualls bayangkn,mulemule bukak,ain tkejothttp://www.cute-smiley.com la jugak,sebab smp ati http://www.cute-smiley.commmb ain nie buang ain dari list dye.
tapi bile ain try add dye,jd cm bwh nie 


 You are already connected.

what http://www.cute-smiley.com??ape kes la fb skrang nie kn...
bile ain tkn ok,ttp jd add as friend
haritue ade jugak ain kene,tapi buat taktaw la,sebab pikir,pakcik fb nie tgh up kn fb ke kn..
tapi bukan...
ade sapesape bole bantu ain??? 

TERIME KASIH MEMBACA....

Pemilihan Pengawai Kadet (UPNM)

hye ualls....


ade sapesape nak jadi pengawai dalam angkatan tentere malaysia (ATM) ???http://www.cute-smiley.com
http://www.cute-smiley.comkalau ade lakn,adeq beradek,sedaremare,jiran sebelah ataw pakwe/makwe dan ataw diri ualls yg nak jadi,,klik gamba bawah tue yea..
dan yang penting,tarikh tutp permohonan nie  
10 januari 2011

 

sumber :jobmalaysia

TERIME KASIH MEMBACA....

Percaya Padaku


Ungu 
Percaya Padaku


ooo...ooo....oooo...oooo...
u..uu..uuuu....hmmmmm...

aku tak tahu apa yang ku rasakan
dalam hatiku saat pertama kali
lihat dirimu, melihatmu

seluruh tubuhku terpaku dan membisu
detak jantungku berdebar tak menentu
sepertinya aku tak ingin berlalu

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku

ku berikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku

saat ku tahu kau akan pergi jauh
izinkan aku tuk selalu menantimu
untuk katakan ku ingin dirimu (ingin dirimu)
hu..uu..uuuuuu...
agar kau tahu betapa ku terlalu
mencintaimu aku akan menunggu
hingga dirimu kembali untukku
woho..oo..oooo....
berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku
kuberikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku
ohoo...ooo...aaaaa....
~~~~~~~~~~~~....~~~~~~~~~~~~....~~~~~~~~~~~
tolonglah aku bagaimana diriku
ungkapkan itu rasa yang membelenggu
dalam hatiku ku, ku cinta padamu
wohoooo...ooo...oooo
berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku
houo..oo..oooo
kuberikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku
end

TERIME KASIH MEMBACA....

Ariffda's 1st GiveAway 2010


hye ualls

ain join gA sdari sis ariffda
gA sempene akhir taon 2010
ualls nak join klik CINIE yea
due date : 31/12/2010

TERIME KASIH MEMBACA....

maaf yea

hye ualls..



maaf yea,kalau ualls masok blog ain nie,
kepale ualls pusingpusing,sebab ain tgh baek pulih blog nie,,taon baru nak dekat da,blog pon nak pakai baju baru jugak...
segale kesulitan amat dkesali yea..
:)

TERIME KASIH MEMBACA....

jom cuty # 2

hye ualls....

hari ke2 d cameron
penat bjalan jelajah tanah cameron..
td pepagi bagon,lepas tue gerak brinchang utk serapan..
walaupon ujan renyairenyai dekat cinie,ain n fmly gagah kn diri utk jelajah tanah cameron.
lepas siap serapan,kami gerak ke strawbery farm, tapi syg sgtsgt sebab kiteowg tak bole petik buah,kate pekeje dkt c2,buah akn dbenarkn petik kalau buah dah masak n byk.
tp mase kami smp,mmg takbyk buah strwbery yg ade,kalau ade pon,yg mudemude.
mase di strawbery farm tue,sempat la ain beli aiscream nie.mmg sedap ok..5henget aje.

kami teroskn pjalanan kami ke Boh Tea Plantation
teruje jugak la tengok ladg teh nie depan matekn...
pemandagan dye mmg terbaek wookk..
ualls lyn la gmb yg ade nie
pemandgan dari atas.. 

nampaak tak macam rumah tue??tp tue bkn rumah,c2 mcm kefe la,ualls bole minom teh dekat c2 ok.
gerenti berbaloibaloiii

selesai lawat Boh Tea Plantation
kami ke kawasan mardi,tengok ape yg ade dekat c2 kan..
nie antare gmb yg sempat d'ambil

1: lawa tak rose nie...
geram kowt ain tgk..
 
2

 3 : penat bjalan,ain rehat jap

4


lepas lawat kawasan mardi nie
kami gerak ke tanah rata utk isi pewt yg lapa nie... 
kami mkn dekat kedai nasik kandar,(lupe nme kedai tue.heheh)
lepas siap mkn,kami jejalan la dekat kwsan tanah rata tue,carik ape yg patotkn...


TERIME KASIH MEMBACA....

Close
:)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...